Velké cyklojízdy, z nichž ta nebližší se koná již 22. září na Mezinárodní den bez aut, by vůbec nebylo možné realizovat nebýt součinnosti s veřejnými institucemi a úřady. Pražské cyklojízdy fungují posledních několik let ve stejném režimu jako převoz nadměrného nákladu, městské běhy nebo jiná "zvláštní užívání pozemních komunikací". Na přípravách se tak kromě Auto*Matu, který je pořadatelem akce, podílí Magistrát hl. města Prahy, Dopravní policie, Dopravní podnik a desítky motivovaných dobrovolníků.

 Jak to celé vzniká?

Nejpozději dva měsíce před samotnou cyklojízdou je Magistrátu doručen návrh trasy a datum a čas konání akce. Také je vznesen požadavek na svolání koordinační schůzky s Dopravní policií a Dopravním podnikem. Tato schůzka probíhá dva týdny před samotnou cyklojízdou a s Dopravní policií a Dopravním podnikem se na ní domlouvají detaily trasy a načasování akce. Snažíme se o co nejmenší omezování tramvají a chodců. S ohledem na to plánujeme trasu a určujeme dobrovolníky na pouštění chodců na klíčových přechodech. Podobně chce Auto*Mat dávat přednost i tramvajím,  zde však narážíme na nesouhlas obou skupin dopraváků.

Před konáním koordinační schůzky Auto*Mat jednak cyklojízdu propaguje, jednak oslovuje dobrovolníky, aby měl v den akce kdo pomoci se „špuntováním“ v průměru 130 bočních ulic. Tito dobrovolníci jsou poté na informační schůzce seznámeni s návrhem trasy, základními pravidly a dalšími detaily.

Těsně před dnem cyklojízdy dostávají nahlášení špuntaři balíček s trasou, fotkami klíčových míst, komunikačními tabulemi, informacemi pro řidiče a soupisem nezbytných informací. V den akce si organizátorská skupina rozděluje potřeby pro koordinaci pelotonu a hlavní mluvčí informuje účastníky cyklojízdy o její trase a pravidlech.

Ve sjednaný čas začíná policejní motooddíl špuntovat křižovatky, aby byl vzápětí vystřídán špuntaři z řad organizátorů, které koordinuje vedoucí jezdec či jezdkyně. Tato osoba nejenže komunikuje s vedoucím vozem Dopravní policie a Dopravního podniku a lidmi, kteří sledují dění v prostředku a v týlu cyklojízdy, ale hlídá také rychlost, aby nepřesáhla 12 km/h a omezilo se tak trhání-prodlužování pelotonu. Po skončení akce s odstupem několika dní probíhá debriefing, abychom pro příště zase něco vylepšili.

 

A co informování veřejnosti o akci?

K informování o cyklojízdě jsou používány sociální sítě, weby a tiskoviny. Informace o akci jsou ale také šířeny za pomoci mediálních partnerů, tiskových zpráv či konferencí Auto*Matu a Magistrátu. Přímo během jízdy špuntaři komunikují s čekajícími řidiči, jejichž pár minut posečkání umožní lidem na cyklojízdě bezpečně projet. 

Schválenou trasu dopředu zveřejňujeme a informujeme o ní Národní informační centrum pro dopravu, které zprávu předává dopravním dispečinkům. Na akci jsou také upozorňovány pražské taxislužby. Stranou nezůstává ani Dopravní policie, která o akci informuje na svých informačních návěstidlech.


Výsledky desetiletého konání velkých pražských cyklojízd a aktivit, které podnítily jsou jednoznačné: cyklistická doprava v Praze si získala tisíce podporovatelů, což potvrdila i kampaň Do práce na kole. K jízdě na kole do zaměstnání se během kampaně přihlásili lidé v několika stovkách firem a institucí - ministerstva nebo magistrát nevyjímaje. Městská cyklodoprava se evidentně stala integrální součástí současného městského života a umožňuje nám Zažít město jinak. Tak naviděnou na Velké podzimní cyklojízdě 2012 na Mezinárodní den bez aut v sobotu 22. září!