Druhý ze série blogů shrnujcích vybrané dojmy ze stipendijní studijní cesty po 5 městech USA v červnu 2014. Další texty najdete zde:

5 amerických měst a vize jejich směřování v roce 2014

LA přísně tajné

„Československý“ Pittsburgh hrdě nazýván Portlandem východu

Zásadní problém v USA i jinde: havarijní stav dálnic a mostů

D.C. - znovuobjevená starožitná výkladní skříň

80% komunikace + 20% tvorba = moderní městské plánování

Mluvit nebo nemluvit o dlouhodobém horizontu bytí?

Minneapolis/St. Paul - severské Twin Cities na řece Mississippi

Portland: Město budoucnosti, tolerance a selského rozumu

(foto Czech CORE)

Obří pivní půllitr. Tento symbol češství před nedávnem zvolili přátelé architekti z uskupení Archwerk v rámci projektu "Česká oáza" jako příspěvek české výpravy na fascinující pouštní festival Burning Man. Zde na dně solného jezera každá skupina účastníků vytvoří ze dřeva dočasnou stavbu, která je po několika dnech festivalu uprostřed těchto kulis rituálně spálena.

Je však skutečně skoro bezkonkurenční objem konzumace lehkého piva tím, co nás za našimi hranicemi dělá zajímavými? Ba co víc, je to něco, co dokáže v 21. století obstát ve světové konkurenci a dělá naší české výrobě (nikoliv české spotřebě) tu nejlepší reklamu? Tato otázka byla předmětem bouřlivé online diskuze v době, kdy se přátelé před 2 lety na Burning man připravovali a je zajímavá dodnes...

Vzhledem k vysoké kvalitě současné americké pivní kultury (bez nadsázky) mě ani nepřekvapilo, když symbol, který Českou republiku během mé cesty reprezentoval daleko lépe, byl výrobek mnohonásobně sofistikovanější a dražší: moderní tramvaje z Plzně a z Ostravy.

Američané poté, co si až na pár výjimek v rámci automobilového šílenství nezvládnutím apetitu s politikou prorostlé automobilové a stavařské lobby kompletně zlikvidovali svou dříve na světě nejlepší tramvajovou síť a návaznou průmyslovou výrobu (viz níže dokumentární film Taken for a Ride/ Jak převézt lidi), poslední desetiletí, podobně jako mnohde jinde, investují nemalé prostředky do výstavby nových tramvajových tratí. Obnovují staré kvality veřejného sektoru, které si dostatečně neohlídali a namísto toho nechali soukromými korporacemi za masivního subvencování federálními penězi zničit. První nová americká tramvaj v Portlandu (která ještě před dokončením základní sítě překonává veškerá očekávání zájmu o její využívání, a kterou město podporuje nepřehlédnutelnou kampaní „Go by Streetcar“) stejně jako ta v hlavním městě D.C., jezdící nedaleko budovy amerického Kongresu, jsou přitom tramvajemi české výroby z Plzně a z Ostravy…

 

 

V letadle z Frankfurtu do Washingtonu D.C. jsem náhodou seděl vedle dopravního plánovače z Denveru, který se vracel z dovolené ve Střední Evropě. Když jsme zjistili, že máme podobný zájem, ukázalo se, že jeho nejsilnějším zážitkem z návštěvy Vídně, Budapešti a Prahy bylo skvělé využívání tramvají pro pohyb lidí Prahou...

Při následném setkání s vysoce postaveným představitelem Americké asociace plánovačů (APA), která ve Washingtonu D.C. zastupuje zhruba 40 000 expertů z oborů podílejících se na tvorbě amerických měst, nás potěšila jeho prezentace, do které sympaticky umístil snímek z každé ze zemí odkud pocházeli členové naší početné skupiny. A čím se mu pozitivně vryla do paměti Česká republika? Legendární tramvají T3 na Malostranském náměstí (která by mimochodem nevznikla, nebýt předválečného vývoje vozů PCC v USA). Tramvají, kterou u nás bohužel každý všední den necháváme ztrácet náš čas a naše peníze v kolonách poloprázdných tranzitujících osobních aut jen o pár set metrů dál...

Pokračování příště...